Hvis der er noget, vi har lært i de seneste år, så er det, at rengøring er vigtigt. Det holder smitte på afstand og holder medarbejderne raske. Det bør derfor være en prioritet i enhver virksomhed. I denne artikel har vi fokus på nogle gode råd til, hvordan du kan få en renere arbejdsplads.

Få professionel hjælp til rengøring

Det er ikke medarbejdernes ansvar at svinge støvsugeren og tørre støv af. Det er ikke det, de bliver betalt for. Det er derfor altid en god idé at hyre et professionelt rengøringsfirma, som kan tage sig af det. I fællesskab med dette rengøringsfirma bør der udarbejdes en rengøringsstandard, som er med til at sikre, at medarbejderne ikke får fysiske gener, som f.eks. hovedpine, astmaanfald eller infektioner, som følge af ophob af støv, snavs og bakterier. Vi kan anbefale DLO Rengøringsservice, som klarer rengøringen uden for arbejdstiden. Gå til hjemmesiden.

Informér medarbejderne om rengøringsplanen

Det er ikke nemt for rengøringspersonalet at klare deres opgaver, hvis arbejdsbordene er proppet med papirer, kopper og andet, som står i vejen for deres arbejde. Det er derfor vigtigt at informere medarbejderne om rengøringsplanen, så de kan indrette deres oprydning efter den. Hvis der ikke bliver gjort ordentligt klar til rengøringen, kan det nemlig betyde, at der er steder, der slet ikke bliver gjort rent – og så er det jo egentlig spild af rengøring.

Vælg rengøringsvenlige møbler og inventar

Det er i høj grad også selve møblerne, inventarer og tekstilerne, der spiller en rolle i rengøringen. Mange kontorer har f.eks. tæpper, måtter og gardiner for at dæmpe lyden, men de samler så bare en masse støv i stedet for. Det kan derfor være en idé at skifte det ud til fordel for lyddæmpende vægbeklædning eller lignende. Der er også mange, der foretrækker reoler, fordi så er alt fremme og lettilgængeligt, men de samler generelt mere støv end skabe. Det kan derfor være en god idé at vælge skabe og skuffer i stedet for reoler og hylder.