I denne artikel vil vi dykke ned i hvad et ankerlink, også kendt som ankertekst, er i en digital kontekst. Dette er en essentiel del af en stærk SEO-strategi og er et vitalt redskab i at opnå en højere placering på de forskellige søgemaskiner. Det vil være afgørende i dit arbejde med din hjemmeside, hvad end det er en privat blog eller en virksomhedsside.

Definering af Ankerlink og Ankertekst

Ankerlinket er den URL, der er knyttet til en bestemt tekst på din hjemmeside, hvorimod ankerteksten er det synlige, klikbare tekst fremhævet på siden. Ankertekst er ofte tydeligt markeret med en kontrastfarve i forhold til den omgivende tekst og er normalt understreget. Et eksempel ville være: Skift bank, hvor “Skift bank” er ankerteksten og linket fører til siden, hvor man kan skifte sin bank til Pensam.

Værdien og rollen af Ankerlink og Ankertekst for SEO

Ankerlinks og ankertekster spiller en afgørende rolle i søgemaskineoptimering (SEO). Når et ankerlink er knyttet til en bestemt ankertekst, hjælper det søgemaskiner med at forstå indholdet af siden, det linker til. Ideelt set bør ankerteksten være relevant for indholdet på den linkede side.

For eksempel, hvis din side har en artikkel om at skifte bank, og du har et ankerlink til en side, hvor man let kan Skift bank, hjælper det søgemaskiner med at forstå, at den linkede side har hvilken bank, der skal skiftes til, og hvilke fordele det giver at skifte til denne bank.

Værdien her er tofoldig: for det første kommer søgemaskiner til at rangere din hjemmeside højere, hvis din ankertekst er relevant for det linkede indhold. For det andet bliver dine læsere ledt til yderligere relevant indhold, hvilket forbedrer deres oplevelse på dit websted.

Typer af Ankertekst

Der er flere typer af ankertekst, der hver især har forskellige anvendelser og effekter på SEO. De mest almindelige inkluderer:

Generiske Ankertekst

Generiske ankertekster er ikke søgeordsfokuseret og bruges bredt i en tekst. Eksempler på sådanne ankertekster inkluderer vendinger som “klik her” eller “læs mere”.

Organiske Ankertekst

En organisk ankertekst er en tekst, hvor ankerordene opstår naturligt i teksten. De er ofte søgeordsfokuseret og giver derfor en god SEO værdi. For eksempel: Skift bank.

URL Ankertekst

URL Ankertekst bruger selve webadressen som ankertekst. Det hjælper brugeren med at se, hvilken webside det valgte link vil føre til. Et eksempel på URL ankertekst ville være: https://www.pensam.dk/bank/bliv_ny_kunde/skift-bank.

Long tail ankertekst

Long tail ankertekst er længere sætninger eller sætninger, der indeholder dit mål søgeord/er. Ved at bruge long tail ankertekst, kan du fange mere specifikke søgninger og lede mere kvalificeret trafik til din websted.